Dropshipping ABC – Opas liiketoimintaan suoratoimituksella

Dropshipping eli suoratoimitus – mitä se on?

Suoratoimitus, joka tunnetaan myös nimellä dropshipping (tai drop shipping kirjoutusmuodosta riippuen), on tavarantoimitusmuoto, jossa omalla yrityksellä ei tarvitse olla omaa varastoa vaan tavarat lähetetään kolmannen osapuolen varastolta, usein oman yrityksen logoilla ja merkeillä. Eli toisin sanoen asiakkaan tilatessa tuotteen verkkokaupasta, tuote lähetetään asiakkaalle kolmannen osapuolen varastosta.

Mitä hyötyä siitä voisi muka olla, että yrityksellä ei ole omaa varastoa?

Yrityksen perustaminen
Yrityksen perustamisen näkökulmasta suoratoimituksen hyödyntäminen tarkoittaa sitä, että verkkokaupan aloittamiseen ei vaadita valtavia määriä rahaa, koska myytäväksi tarkoitettuja tuotteita ei osteta etukäteen varastoon, eikä muistakaan varastointiin liittyvistä kuluista tai ongelmista, kuten inventaarion tekemisestä tai varaston täyttämisestä ja hallinnoimisesta, pidä huolehtia.

Liiketoiminnan kulut
Dropshipping pitää vastaavasti myös liiketoiminnan kulut pienempinä kuin kivijalkaliikkeessä tai normaalisti verkkokaupassa, koska ilman omaa varastoa nettikauppaa voi pyörittää vaikka kotisohvalta käsin. Vaikka nettikaupalla olisi oma varasto, liiketoiminnan kuluja pystyisi pienentämään ja valikoimaa kasvattamaan myymällä osan tavaroista suoratoimituksen kautta. Koska omaa varastoa ei ole, myös henkilöstökulut pienenevät. Työvoimaa ei tarvitse enää käyttää tilausten manuaaliseen käsittelyyn ja lähettämiseen, milloin työvoima voidaan vapauttaa muihin tehtäviin, kuten esimerkiksi markkinointiin tai asiakaspalveluun.

Valikoima ja riskien vähentäminen
Verkkokauppojen etuna perinteisiin kivijalkaliikkeisiin voidaan pitää laajan valikoimaa. Laajan valikoiman pitäminen tarkoittaa kuitenkin käytännössä sitä, että kulut myös kasvavat. Suuressa valikoimassa on myös vaaransa, että varasto jää myymättä. Dropshipping poistaa molemmat ongelmat ja siirtää osan yrityksen riskeistä kolmansille osapuolille, koska tässä tapauksessa yrittäjän ei itse tarvitse tilata tuotteita verkkokauppansa varastoon ja olla vastuussa myymättä jääneistä tuotteista.

Kasvun skaalautuvuus
Dropshipping mahdollistaa verkkokaupan joustavan kasvun ilman, että siitä aiheutuu ylimäärisiä töitä tai suuria muutoksia verkkokauppayritykselle. Tilausten kasvaessa suurin osa ylimääräisestä työstä lankeaa sille osapuolelle, jonka varastosta tavarat lähetetään.

Suoratoimituksessa on selkeästi omat hyvät puolensa. Onko dropshippingillä sitten huonoja puolia?

Tavaransaatavuus- ja toimitusongelmat
Juurihan mainittiin, että verkkokaupan ei itse tarvitse huolehtia tuotteiden tilaamisesta ja varastoinnista. Tämä pitää paikkansa, mutta verkkokauppayrittäjällä voi myös olla vaikeuksia saada selville tavaransaatavuus. Ongelmaksi se muodostuu silloin, kun verkkokaupalta tilataan tavara, jota ei kuitenkaan ole kolmannen osapuolen varastossa. Useiden tavarantoimittajien käyttäminen vaikeuttaa tilannetta entisestään. On olemassa ohjelmistoja, jotka ilmoittavat varastomäärät verkkokaupoille, mutta kaikki tavarantoimittajat eivät välttämättä omista tai tue vaadittavaa teknologiaa.

Useiden tavarantoimittajien kanssa täytyy myös muistaa, että asiakas saattaa tilata tuotteita, jotka lähetetään eri tavarantoimittajilta. Tämä kasvattaa verkkokaupan lähetyskustannuksia, joita kaikkia ei voi maksattaa asiakkaalla. Voi olla myös mahdollista, että tavarantoimituksessa tapahtuu virhe, milloin verkkokauppa joutuu ottamaan vastuun asiasta, jota verkkokauppa ei ole aiheuttanut. Tavarantoimittajan tekemiset vaikuttavat myös verkkokaupan maineeseen, mikä on tärkeää pitää mielessä dropshippingissä.

Pienet voittomarginaalit
Verkkokaupan alalla kilpailu on kovaa dropshippingin takia. Monet sivustot pystyvät myymään tuotteitaan todella alhaisella hinnalla, koska suoratoimituksen ansiosta verkkokaupan ylläpitämisen kulut ovat pieniä. Tästä syystä kauppiaat ovat myös valmiita hyväksymään pienemmät voittomarginaalit tuotteilleen.

Minkälaisia kustannuksia dropshippingistä saattaa koitua verkkokauppayrittäjälle?

Suoratoimituksessa tavarantoimittaja yleensä lisää lähetyksestä koituvat toimituskustannukset myyntihintaan. Tavarantoimittaja voi myös laskuttaa verkkokauppaa lähetyksen yhteydessä muodostuvista mahdollisista käsittely- ja pakkauskuluista. Pienissä tilauserissä saattaa myös olla lisäkustannuksia, koska tavarantoimittajat myisivät mielellään isoja eriä kerrallaan kustannusten pienentämiseksi.

Linkkejä Dropshipping-alan toimijoiden sivuille:

AliDropship
Aliexpressin Dropshipping-ohjelma, josta löytyy muunmuassa valmiit WordPress / Woocommerce-lisäosat. Valtava tuotevalikoima.

WooDropship
Automaatio-softa, jolla saat WordPress / Woocommerce-kauppasi ja Aliexpressin kytkettyä hyvin toisiinsa. Mukana myös hinnoitteluun automaatiota. Helpottaa työtäsi.

Lopputuloksena verkkokauppayrittäjä joko maksaa ylimääräiset kulut omasta pussista, mikä pienentää voittomarginaalia, tai verkkokauppa veloittaa kulut asiakkaalta, mikä taas heikentää verkkokaupan kilpailukykyä, koska hinnat saattavat olla korkeampia kuin muilla verkkokaupoilla, jotka eivät hyödynnä dropshippingiä.

Muuta huomioitavaa dropshippingissä?

Kannattaa käyttää aikaa hyvän tavarantoimittajan löytämiseen, koska tällöin varmistat hyvän kokemuksen sekä itsellesi verkkokauppayrittäjänä sekä asiakkaallesi, joka arvostaa sitä, että saa oikeat tuotteet kohtuullisen nopeasti. Selvennykseksi on sanottava myös, että suoratoimituksella ei tarvitse korvata omaa varastoa vaan voit ottaa dropshippingin käyttöön oman varaston rinnalle täydentääksesi valikoimaasi ja tuodaksesi lisäarvoa verkkokaupallesi. Esimerkiksi tavarat, jotka ovat liian isoja varastossa säilytettäväksi, kannattaa myydä suoratoimituksella niin, että tilattu tuote ei kierrä verkkokaupan varaston kautta vaan menee suoraan tilaajalle.

Harkintaa kannattaa käyttää siihen, mitä tavaroita kannattaa aloittaa myymään dropshippingin kautta. Oikean markkinaraon löytäminen voi tarkoittaa sitä, että tuottosi saattavat kasvaa hyvinkin merkittäviksi. Toisaalta pitää myös varoa sellaisten tuotteiden suoratoimittamista, joissa on hyvin pieni kate. Silloin verkkokaupan tuotto voi jäädä hyvinkin pieneksi, kun otetaan huomioon kaikki kulut ja maksut, joita dropshippingistä koituu maksettavaksi. Dropshipping ei ole mikään äkkirikastumistemppu, mutta oikein käytettynä sen hyödyntäminen saattaa tehdä verkkokaupastasi todella kannattavan.

Dropshipping ei ole käytännössä mikään ”uusi” juttu. Esimerkiksi monet eBay- ja Amazon–tilaukset sekä pienempien verkkokauppojen tilaukset saattavat tulla asiakkaalle suoratoimituksen kautta. Dropshipping ei ole vieras käsite myöskään isommillekaan verkkokaupoille. Monille dropshipping tai suoratoimitus saattaa olla uusi termi, koska siitä on melko vähän informaatiota suomeksi. Tästä syystä tämä artikkeli pyrkii vastaamaan siihen ongelmaan.

Dropshipping-verkkokauppa Skycoden avulla käyntiin
Skycode Oy tarjoaa sinulle kaikki tekniset ohjelmistot ja opastuksen dropshipping-kaupankäynnin aloittamiseen. Rakennamme sinulle verkkokaupan ja kytkemme sen kumppaniesi ohjelmistoihin. Saat meistä hyvän strategisen kumppanin liiketoimintaasi. Soita 040-7000002 ja jutellaan lisää!