Skyshop är en B2B-nätbutik som gör att dina företagskunder kan göra beställningar elektroniskt. Kunden loggar in på SkyShop med sina egna ID och ser sina egna reducerade priser för produkterna. Din kund gör en beställning i en B2B-webbutik och den exporteras automatiskt till ditt ERP-system. Produktinformation och lagerbalanser uppdateras automatiskt i B2B-webbutiken från ditt ERP-system.

Vi har byggt en fantastisk B2B-e-handel butik där dina återförsäljare kan göra beställningar snabbt och enkelt. E-handel är integrerad med ditt ERP-system eller programvara för ekonomisk hantering och order exporteras automatiskt från e-handeln.

Reseller Ordertratten ökar försäljningen av ditt företag när återförsäljarorderna anländer direkt till ditt ERP-system eller ditt ekonomihanteringsprogram. Onlinebutiken innehåller inloggning med ett användarnamn och varje återförsäljare kommer att få sina egna rabatterade priser och rabattprocent. Produkter för B2B-e-handel hämtas automatiskt från ditt ERP-system, t.ex. Visma Novasta. Nu kan du undvika den manuella inmatningen av order till ERP-systemet.

SkyShop B2B onlinebutik är väldigt lätt att använda och alla gillar det. B2B-försäljningen ökar när man köper är enkelt och enkelt.

Vad betyder B2B e-handel?

B2B e-handel betyder en elektronisk beställningskanal där ett företag säljer sina produkter till sina affärskunder på Internet. 

I B2B-webbutiken loggar återförsäljaren in i systemet med egna ID och kan göra en beställning till sina rabatterade priser. Genom integration överförs ordern automatiskt till leverantörens ERP-system, vilket minskar manuell datainmatning. 

En B2B-onlinebutik är ofta inrättad för att betjäna återförsäljare som är kunder hos grossister, tillverkare och importörer, för vilka det är viktigt att enkelt göra beställningar och spåra lagerbalanser. Detta system minskar extra telefonsamtal och dagliga lagerförfrågningar när kunderna kan se information från B2B-webbutiken direkt. 

Vad är skillnaden mellan B2B och B2C e-handel?

B2B-e-handel sker för företag-till-företag och B2C-e-handel är för handel med konsumenter. Den största skillnaden i B2B-e-handel är de unika inköpspriserna för varje kund för produkterna. Inköpspriserna beror på avtalet mellan säljaren och den köparen. 

I en B2B-onlinebutik loggar kunden in i systemet med sina egna ID: n och det är inte säkert att butiken är öppen för alla kunder. Normalt förhandlar företag först om priser tillsammans och sedan ger säljaren företagskund-ID: n för att beställa produkterna.  

Hur integrerar jag B2B-e-handel i ett ERP-system?

Integration betyder överföring av data mellan programvara. B2B-webbutiken måste integreras i säljarens ERP-system så att produkter, lagerbalanser och kundrabatter automatiskt uppdateras i B2B-webbutiken. Dessutom exporteras order automatiskt från B2B-webbutiken till ERP-systemet.
 
Integration använder vanligtvis gränssnitt från ERP-system. Gränssnitt är programvarukommunikationskanaler genom vilka information kan flyttas mellan olika program. 

Skycode Oy är en erfaren integratörsbyggare och kan skapa en koppling mellan vilken programvara som helst och SkyShop - B2B e-handel. Olika ERP-system, dvs. ERP-system, har olika sätt att hantera kundprislistor. Men SkyShop stöder redan kundprislistor för flera ERP-system. Vid behov görs också integrationer i nya affärssystem på begäran av våra kunder. 

Ställa in en B2B-e-handel

B2B-e-handeln upprättas i samband med företagets egen webbplats. Ett inloggningsformulär för företagskunder kommer att läggas till på webbplatsen. B2B-e-handeln är integrerad i ERP-systemet och produktinformation överförs till e-handeln. Företagskunder skapas genom att skapa ID för B2B-e-handel. Efter det kan handeln börja. 
 
Skycode hjälper sina kunder i alla faser av att starta en B2B-e-handelsverksamhet. Vi kommer att gå igenom all nödvändig inmatningsinformation i ditt ERP-system och se till att nödvändig information flyttas mellan programvaran. 
 
Att skapa en B2B-e-handel ökar vanligtvis försäljningsvolymerna när det är enklare att köpa. B2B-försäljning riktas ofta direkt till den elektroniska beställningskanalen, eftersom processen därmed är den enklaste för alla parter. B2B-kunder fokuserar vanligtvis också sina inköp på säljaren, som erbjuder det mest bekväma sättet att beställa. Så priset är inte bara avgörande utan också enkel beställningsprocessen. 

Det är enkelt att skapa en B2B-e-handel

Att installera en B2B-e-handel är enkelt med SkyShop. B2B eCommerce-plattformen är byggd för att enkelt anpassa sig till dina behov och kan bekvämt integreras i vilken programvara som helst. Du måste se till att ditt ERP-system har rabatterade priser och produkter och vi gör resten. Så att skapa en SkyShop B2B e-handel är enkelt och du kan fokusera på det väsentliga i ditt arbete.

.

B2B e-handelsfunktioner:

Hur stor är B2B-e-handel i Finland?

Enligt Statistikcentralen uppgick värdet av finländska företags försäljning av e-handel under 2018 till 23 miljarder euro. 65% av det beloppet kom från B2B-e-handel mellan företag. 
 
Antalet fortsätter att växa, eftersom köpare och säljare som svarade på undersökningen tror att B2B-e-handel kommer att öka i Finland de närmaste åren. B2B-kunder uppskattar tillväxten av B2B-e-handel att vara högre än leverantörerna, så alla kan dra slutsatsen vad det innebär i praktiken. B2B-e-handel är därför redan en mycket viktig aktivitet, men det erbjuder fortfarande företag ett sätt att sticka ut från det. 
 
B2B-säljare uppskattar att 33% av deras försäljning går via B2B-e-handel inom 5 år. B2B-kunder uppskattade andelen av sina inköp i B2B-nätbutiken till 51% inom 5 år. Så köpare ser B2B-e-handel som en ännu större potential än säljare. Siffran har fortsatt sin starka tillväxt sedan den studien och säger att det är hög tid att börja erbjuda B2B e-handel för att beställa sina produkter. Det finns åtminstone inga praktiska skäl att inte göra det. Skyshop är mjukvara tillverkad för detta ändamål och tillhandahåller allt du behöver för att skapa en B2B-webbutik. 

Vilken roll har B2B-e-handel i säljföretagens arbete?

Skyshops kunder har också sagt att deras egna säljare också använder B2B-e-handel för att göra kundorder. Att göra en beställning via en B2B-e-handel är enklare än att ange order i ett ERP-system. Säljrepresentanten kan därför logga in på den elektroniska beställningskanalen och skapa beställningen på kundens vägnar. På grund av SkyShops enkla gränssnitt är detta snabbare än att ange order i ERP-system.

Integration av B2B e-handel i ERP-systemet

SkyShop B2B webbutik är direkt integrerad i ditt ERP-system. Integrationer är möjliga med alla ERP-system och ekonomihanteringsprogram.

E-handelsintegrationer är framgångsrika till exempel med följande programvara:

Nöjd SkyShop-kund:

5 / 5

Tradotim Oy

Skycodes SkyShop valdes som Tradotims e-handelsplattform på grund av dess flexibilitet och kostnadseffektivitet. Integration med ERP-systemet är en av de mest utmanande aspekterna av e-handel, och plattformen som är utformad för att integrera Visma NOVA från början visar sin smidighet. Med NovaShop sträcker sig integrationen från integrering av produktinformation till definitionen av kundspecifika förhållanden. Det mesta av informationen erhålls direkt från ERP-systemet, så det finns inget behov av att mata in och uppdatera data på många ställen.

Kraven för B2B-e-handel skiljer sig avsevärt från kraven för B2C-butiker. Det finns många olika avtalsvillkor för varje kund och deras integration i e-handelsmiljön är krävande. Novashop klarar kraven. I några få fall var vi tvungna att göra kompromisser på grund av tekniska hinder, vilket inte hade varit uppenbart om vi hade valt en färdig plattform avsedd för konsumenthandel.

Samarbetet med Skycode har varit smidigt. Skycodes sätt att möjliggöra en direkt dialog mellan kunden och utvecklingskodaren har möjliggjort ett flexibelt och snabbt samarbete, där nödvändiga förändringar har genomförts snabbt och antalet missförstånd som orsakats av överföringen av meddelandet har minimerats.

Jarkko Kivi, Tradotim Oy

Tradotim B2B-webbutik

Nöjd SkyShop-kund:

5 / 5

Däckgrossister KM-RRR-företag

KM-RRR Yhtiöt Oy är den mest omfattande bildäckgrossisten i norr (B2B).
Företaget importerar person- och lastbilsdäck från Asien och Europa. Sortimentet består av både premium- och budgetdäck.

Målet för KM-RRR Company var att skapa en bättre onlinebutik som skulle tjäna detaljhandlare så bra som möjligt och möjliggöra smidig handel särskilt under den hektiska försäljningssäsongen.
Skycode Oys professionella kunskap och anpassning av tjänsten gjorde det till en stor framgång. Samarbetet med Skycode var enkelt och tydligt.
Integration med Vismas ERP-system sågs som en viktig del av e-handeln, och Skycode lyckades göra detta mycket snyggt.

Återkoppling från återförsäljare angående den nya onlinebutiken har varit positiv.
Reformen kommer att göra oss mer konkurrenskraftiga på marknaden.

Janne Maunu, försäljningschef
KM-RRR Yhtiöt Oy

Kontakta oss för mer information: + 35840-700 0002

Solr - sökmotorprogrammering

Budkalkylatorn snabbar snabbare och underlättar inlämningen av även komplexa bud, vilket effektiviserar försäljningen.

Solr - sökmotorprogrammering